Strony

Wyszukiwarka witryny

środa, 8 lutego 2012

"Štramberk na Morawach, Czechy"

Widok z wieży zamkowej



















Rynek...


Miasteczko Štramberk leży na Przedgórzu Beskidów, w krainie historycznej o nazwie Morawy, we wschodnich Czechach. Jest ono wyjątkowo malownicze, m.in. z powodu wielu chat drewnianych z XVIII/XIX wieku, tworzących zabudowę miasteczka...

Jednak jego największą atrakcją jest wznosząca się na niewielkim wzgórzu ponad miasteczkiem, pozostałość po średniowiecznym zamku – okrągła wieża.

Być może zamek powstał po 1200 roku, za panowania dynastii Przemyślidów, w celu obrony granic ziemskich. Wiadomo, że w XIII w. zamek był w posiadaniu templariuszy, zaś po rozwiązaniu zakonu w 1312 r. stał się własnością króla Jana Luksemburskiego. Potem przechodził z rąk do rąk, aż wpadł w ręce margrabiego Jana Henryka Luksemburskiego, brata cesarza Karola IV, który w 1359 r. założył pod nim miasto Štramberk.

Po 1533 roku zamek być może był już opuszczony. W 1783 r. przednia część zamku zawaliła się, po czym ze zburzonych fragmentów miejscowa ludność pobrała budulec. W 1901 roku okrągła wieża, o wysokości 40 metrów została przebudowana na wieżę widokową.

Gotycka wieża zamku z przyległymi fragmentami murów, jest dziś udostępniona w sezonie dla zwiedzających.

Wieża jest nazywana przez miejscowych „Truba“ czyli po polsku „Trąba“. Warto dodać że pod wieżą, na rynku, można kupić tzw. „Štramberskie Uši“ (Štramberske Uszy), czyli pierniczki, których tradycja wywodzi się już ze średniowiecza, podobno już wtedy były one tu sprzedawane. Według podań zaczęto je wyrabiać by uczcić pamięć zwycięstwa chrześcijan ze Štramberka nad wojskiem mongolskim dnia 8 maja 1241 roku.

Żródło – http://www.stramberk.cz/

Ania.


4 komentarze:

Jacek Kw. pisze...

Witam...
Rewelacyjne miejsce, ja takie strasznie lubię :-)
Kiedyś, gdzieś, usłyszałem nazwę "Stramberk", ale nic konkretnego nie pamiętałem. Muszę zapamiętać i koniecznie je odwiedzić.
Ach te Czechy, tyle tam jeszcze miejsc ciekawych :-)
Pozdrawiam serdecznie...

wkraj pisze...

Witaj Aniu, dość przypadkowo trafiłem na Twojego bloga, ale już zapisuję go sobie w obserwowanych. Widzę, że preferujesz wycieczki po terenach Dolnego Śląska jak i naszych południowych sąsiadów. Relacje z wycieczek po tych terenach znajdziesz również u mnie na blogu. Stramberg już miałem zaplanowany we wrześniu, ale w ostatniej chwili musiałem zrezygnować z wyjazdu. Twoje zdjęcia tylko potwierdzają moją chęć odwiedzin tego miasteczka i w tym roku pewnie mi się to uda. Troszkę zdziwiony jestem małą ilością komentarzy na tak licznie odwiedzanym blogu.
Pozdrawiam i zapraszam do siebie na bloga.

Ania27 pisze...

Witam serdecznie:) Tak to prawda że najbardziej lubię zwiedzać tereny południowych sąsiadów i oczywiście Polskę. Może dlatego, że mieszkam na Dolnym Śląsku:)
Twojego bloga też będę przeglądać, jest bardzo ciekawy. A Stramberk polecam, zwlaszcza latem - chociaż ja raz byłam tam i zimą, ale na szczęście leżało wtedy wszędzie pełno śniegu, który dodał uroku temu niewielkiemu miasteczku. Pozdrawiam, Ania.

Ania27 pisze...

Witaj Jacek:) Cieszę się że tobie również podoba się Stramberk:) Jest taką małą perełką wśród miasteczek czeskich, które zwiedziłam. Polecam go tobie, Ania.