„O kolejce wąskotorowej na Pałukach…”

Kolejka wąskotorowa na Pałukach (kraina historyczna w północnej Wielkopolsce) powstała z decyzji uchwały pruskiego parlamentu z 1892 roku. Jej rozstaw 600 mm miał służyć obniżeniu kosztów budowy linii i jej późniejszej eksploatacji. Kolejka służyła wówczas do przewozów pasażerskich oraz dostaw produktów rolnych do stacji normalnotorowej w Żninie oraz przewozu buraków do cukrowni w Żninie.

W 1962 roku zlikwidowano przewozy pasażerskie, z powodu małej frekwencji na tej linii. Już w 1972 roku uruchomiono dla nadciągających coraz liczniej turystów, fragment linii na odcinku: Żnin – Wenecja – Biskupin - Gąsawa – łącznie 12 km.

Stacja kolejki wąskotorowej w Żninie




Zwrotnica...







Obecnie działa Żnińska Kolej Powiatowa, która pokonuje wyżej wymienioną trasę w sezonie wakacyjnym. Warto dodać, że w Żninie jest Muzeum Ziemi Pałuckiej, w pobliskiej Wenecji – Muzeum Kolei Wąskotorowej, w Biskupinie – Muzeum Archeologiczne, a w Gąsawie – zabytkowy kościół. Wszystkie te miejscowości łączy kolejka.

Moje zdjęcia przedstawiają stację kolejki wąskotorowej w Żninie.

Ania.
Źródło - www.it.znin.pl

Komentarze

Jacek Kw. pisze…
Ciekawe... :o)
Ja kiedy dawno temu miałem okazję jechać kolejką wąskotorową na Dolnym Śląsku, między Trzebnicą a Prusicami...
Ale niestety, to już tylko historia... :-(
Pozdrawiam. :o)
Ania27 pisze…
Hejka:) To musiało być dawno temu, ja jej nie pamiętam w każdym razie...
Ale też słyszałam o niej:)
Pozdrawiam.

Znajdź hotel, apartament lub dom do wynajęcia

 

Popularne artykuły

„Zima w Adršpašskich Skalach, Czechy”

„Wioska Ślężan i cmentarzysko kurhanowe w Będkowicach sprzed około 1200 lat”

„Srebrną Drogą na Wielką Sowę”

Tajemnicza góra Ślęża

Pomóż w utrzymaniu naszego bloga :)

Postaw mi kawę na buycoffee.to