Strony

Wyszukiwarka witryny

niedziela, 3 listopada 2013

„Koleją Izerską z Polski do Czech”

Kilka dni temu, korzystając z wciąż ciepłej, jesiennej pogody, wybrałam się na wycieczkę w Góry Izerskie. Miał to być spacer z Jakuszyc do turystycznego przejścia granicznego Orle - Jizerka, gdzie znajduje się most graniczny z figurą św. Jana Nepomucena. Jednak okazało się że jest na to za mało czasu. Dlatego w Szklarskiej Porębie Górnej wsiadłam w czeski pociąg i pojechałam do Harrachova.

Warto dodać, że stacja w Szklarskiej Porębie Górnej jest wyłączona z ruchu dla polskich pociągów do grudnia włącznie, z powodu renowacji linii kolejowej i stacji. Kursuje dotąd jedynie czeski szynobus, stanowiąc wspaniałą atrakcję turystyczną. W pociągu można kupić bilet za złotówki albo czeskie korony.

Połączenie ze Szklarskiej Poręby Gornej do Kořenova, zostało po 65 latach nieużytkowania, uruchomione ponownie w 2010 roku, dzięki współpracy Polski i Czech.

Gdy jechałam pociągiem, to na odcinku do Jakuszyc, po lewej stronie wiła się malowniczo w dolinie górska rzeka Kamienna. Według mapy po lewej oglądałam Karkonosze, a po prawej już Góry Izerskie.

W Harrachovie przesiadłam się do drugiego szynobusu, którym pojechałam do Tanvaldu, a więc kilka miejscowości dalej. Po drodze minęłam m.in. Kořenov i Desną.

Dzięki darmowym materiałom, które wzięłam z Informacji Turystycznej w Tanvaldzie (m.in. kilka ciekawych tematycznych map dotyczących Gór Izerskich – warto tam zajrzeć przy okazji) dowiedziałam się o historii kolejki górskiej po czeskiej stronie.

Okazało się, że znajduje się tu jedyny fragment kolejki zębatej w Czechach i że jest to najbardziej stroma trasa kolejowa w całym kraju. Na linii tej na odcinku Kořenov-Tanvald (4,5 km) zastosowano mechanizm kolei zębatej. To właśnie tu pokonuje różnicę wzniesień o wysokości 235 m. Odcinek ten został ukończony w 1902 roku.

Linia ta ma jeszcze przedłużenie do miasta Liberec, a w drugą stronę do Jeleniej Góry (z 1902 roku). Linia z Tanvaldu do Liberca powstała w 1894 roku.

Kolejka górska miała służyć głównie do transportowania węgla dla bardzo dobrze prosperujących wówczas w podgórskich miejscowościach zakładów przemysłu szklarskiego i tekstylnego.

Pomiędzy Harrachovem a Tanvaldem znajduje się aż 5 tuneli, z których najdłuższy, zwany Polubenskym ma aż 940 m, a dziś pociąg pokonuje go w dwie minuty.

Obecnie nie korzysta się już z kolei zębatej, ponieważ w latach 60-tych XX wieku parowozy zastąpiono silniejszymi lokomotywami spalinowymi. Teraz jedynie sporadycznie są organizowane historyczne przejazdy kolejką zębatą.

Warto dodać, że w Smržovce, tuż za Tanvaldem pociąg przejeżdża przez prawdziwy zabytek architektury technicznej – ogromny wiadukt kolejowy z 1894 roku, który został wzniesiony przez włoskich architektów.

A w Kořenovie, w budynku stacji kolejowej znajduje się muzeum poświęcone kolejce zębatej.

W 1992 roku odcinek kolejki zębatej z Tanvaldu do  Kořenova został uznany przez Czechów za narodową pamiątkę.


 Widoki od stacji kolejowej w Szklarskiej Porębie Górnej

 Stacja kolejowa w Szklarskiej Porębie Górnej

 Na peronie...
 Stara willa w Szklarskiej Porębie...
 Czeski szynobus na stacji w Szklarskiej Porębie Górnej...
 Stacja kolejowa w Tanvaldzie...
 Pociąg do Liberca...

 W Tanvaldzie...
 Stacja kolejowa w Tanvaldzie...



 Na tej mapce widać 5 tuneli i trasę kolejki...

 Widoki zza szyb pociągu...

 Rzeka Jizera...

 Pomnik Kolei Izerskiej w Jakuszycach... 

 W Szklarskiej Porębie Górnej...


 Rzeka Kamienna:)


Ania.


Źródło – mapy i foldery z IT w Tanvaldzie.