"Góra Wysoki Kamień w Górach Izerskich, Szklarska Poręba"

Niedaleko Szklarskiej Poręby Górnej znajduje się szczyt górski o nazwie Wysoki Kamień (1058 m n.p.m.), którego największą atrakcją od niedawna jest nowo wybudowana, kamienna wieża widokowa. Wszystkie przewodniki polecają trasę na Wysoki Kamień jako łagodną trasę spacerową, także dla wózków z dziećmi, i faktycznie nie jest to trudna droga, a przejście jej, począwszy od stacji kolejowej w Szklarskiej Porębie Górnej (dokąd przyjechałam pociągiem Kolei Dolnośląskich, kursującym z Wrocławia), zajęła mi, może godzinę, zaś spokojniejszym krokiem mogłaby zająć godzinę i 15-20 minut. 

Aby dojść na Wysoki Kamień, należy kierować się czerwonym szlakiem ze stacji kolejowej w Szklarskiej Porębie Górnej, najpierw w lewo, aby po około 150 metrach znowu skręcić w lewo drogą asfaltową, przechodząc pod kolejowym mostem i dalej już po chwili należy znów odbić w lewo w górę, ścieżką pomiędzy domami, która wkrótce weszła w ładny las, a miejsce to nazywa się Hutniczą Górką (771 m n.p.m.). Czerwony szlak wiedzie aż na szczyt Wysokiego Kamienia. Za Hutniczą Górką wyszłam nagle na nowo wybudowane osiedle w Szklarskiej Porębie Górnej, zaś leśna ścieżka zmieniła się w drogę dojazdową do tych domów. Następnie przeszłam przez ulicę asfaltową i zaczęłam się dalej wspinać przez kolejny las, czerwonym szlakiem, w stronę szczytu Wysokiego Kamienia. 

Była już połowa kwietnia, ale w lasach Gór Izerskich wciąż leżało sporo śniegu. Wkrótce minęłam Rozdroże pod Wysokim Kamieniem (835 m n.p.m.), gdzie było też skrzyżowanie dróg leśnych, i nadal pięłam się łagodnie w górę, na szczyt Wysokiego Kamienia (1058 m n.p.m.), który jest położony na Wysokim Grzbiecie w Górach Izerskich. Wokół znać było już wiosnę, drzewa się zieleniły, a po wiosennych kwiatkach fruwały motylki:) 

Wkrótce ujrzałam przed sobą kamienne schronisko turystyczne i również kamienną, nową wieżę widokową, która jeszcze w kwietniu 2019 roku, gdy tu byłam, nie była udostępniona dla odwiedzających, gdyż nie była jeszcze wtedy ukończona. Na sam szczyt Wysokiego Kamienia, wchodzi się po schodach. Po lewej znajduje się wieża widokowa i taras na wolnym powietrzu z ławkami, skąd mogłam podziwiać wspaniałe widoki na wieżę widokową, Karkonosze, Góry i Pogórze Izerskie, Rudawy Janowickie, Góry Kaczawskie, Kotlinę Jeleniogórską, a także widać dolnośląskie miasta takie jak: Szklarska Poręba, Świeradów Zdrój, Jelenia Góra i inne. 


Pociąg Kolei Dolnośląskich na stacji w Szklarskiej Porębie Górnej...
Stacja kolejowa w Szklarskiej Porębie Górnej...
Widok na Karkonosze i na Szklarską Porębę Górną z pod stacji...
Wchodząc na Hutniczą Górkę, czyli na czerwonym szlaku...


Wkrótce znalazłam się na nowym osiedlu w Szklarskiej Porębie...
Po chwili znów weszłam w las...

Czerwony szlak łagodnie wspinał się w górę...


Wokół drogi były już wiosenne motyle...
Jednak na drodze wciąż leżało jeszcze sporo śniegu...
Niedługo ujrzałam już wierzchołek Wysokiego Kamienia...
Z wieżą widokową oraz schroniskiem...





Tuż przed schodami prowadzącymi na szczyt góry,
zobaczyłam ładny widok w stronę Karkonoszy...



Zbliżenie na Śnieżne Kotły...
Drogowskaz na szczycie Wysokiego Kamienia...



Wieża widokowa, wciąż była w budowie...



Na szczycie jest dużo ławek...
Nowo wybudowane, kamienne schronisko...
Po kamiennych schodkach weszłam na taras widokowy...
I ujrzałam piękne widoki, zwłaszcza na wieżę
 widokową i na Karkonosze...


Na tarasie również są ławeczki dla turystów...








Gdyby pójść tą drogą przed siebie, można dojść na górę Zwalisko, 
i dalej, aż do Polany Jakuszyckiej...
Jednak ja wróciłam z powrotem przez las do Szklarskiej Poręby, 
lecz najpierw obeszłam wierzchołek góry dookoła...

I zobaczyłam wieżę widokową z drugiej strony...


Wracając czerwonym szlakiem przez las...
Zanim doszłam do nowego osiedla, 
zobaczyłam jeszcze ciekawe widoki na Karkonosze...


Zbliżenie na Śnieżne Kotły...


Schronisko "Szrenica" na Szrenicy...

Potem zeszłam już inną drogą do stacji kolejowej
 w Szklarskiej Porębie Górnej...
Która przez moment wiodła wzdłuż trasy
 kolejowej z Jakuszyc do Szklarskiej Poręby...
Na stacji obejrzałam się jeszcze za siebie i zobaczyłam
 widok na górę Wysoki Kamień z wieżą widokową...

Po drugiej stronie drogi w słońcu połyskiwały Karkonosze:)

Po prawej stronie, na szczycie góry stoi też nowe, kamienne schronisko turystyczne. Zarówno wieża jak i schronisko są budowane przez prywatną osobę, pana Józefa Pawła Gołbę ze Szklarskiej Poręby, który jest właścicielem góry Wysoki Kamień. Pierwsze drewniane schronisko turystyczne na Wysokim Kamieniu postawił już ród Schaffgotschów w 1837 roku, jednak później ono spłonęło, i pod koniec XIX wieku wzniesiono tu drugie schronisko oraz punkt widokowy w kształcie drewnianej, okrągłej konstrukcji. W dzisiejszym schronisku turystycznym na Wysokim Kamieniu można kupić napoje, przekąski i pamiątki.

Z Wysokiego Kamienia można podążać dalej czerwonym szlakiem w stronę szczytu Zwalisko (1047 m n.p.m.), czy jeszcze dalej na Wysoką Kopę (1126 m n.p.m.) lub odbić potem z czerwonego szlaku na zielony, aby dojść do Polany Jakuszyckiej, w Jakuszycach. Dróg leśnych i szlaków jest tutaj wiele i można też wybrać sobie jeszcze inną trasę. Ja jednak, z braku czasu, zaczęłam wracać już tą samą drogą leśną do Szklarskiej Poręby Górnej. 

Obeszłam wierzchołek góry dookoła, i stąd zobaczyłam jeszcze inne, ładne widoki na kamienną wieżę, a później zeszłam z powrotem leśną drogą aż do drogi asfaltowej w Szklarskiej Porębie, lecz tym razem, nie wróciłam już na stację kolejową przez Hutniczą Górkę, tylko skręciłam przed nowo wybudowanym osiedlem w prawo, na drogę asfaltową i inną trasą doszłam do dworca kolejowego w Szklarskiej Porębie Górnej. 

Będąc już na stacji, obejrzałam się za siebie i ujrzałam w oddali górę Wysoki Kamień wraz z wieżą widokową. Później wsiadłam już w powrotny pociąg i moja wycieczka tego dnia się zakończyła:)

Warto też przed wybraniem się na wycieczkę na Wysoki Kamień, wejść na stronę www.wysokikamien.com.pl 

Ania.



Komentarze

wkraj pisze…
W Karkonoszach byłem kilka razy, ale nie na Wysokim Kamieniu. Miałaś piękną pogodę i świetną wycieczkę, fajnie było wybrać się tam w Twoim towarzystwie. Serdecznie pozdrawiam :)
Ania27 pisze…
Dzięki, pogodę miałam piękną i widoki też, warto się tam wybrać, żeby je ujrzeć, z wieży widokowej będą pewnie jeszcze lepsze. Pozdrawiam serdecznie:)

Znajdź hotel, apartament lub dom do wynajęcia

 

Popularne artykuły

„Zima w Adršpašskich Skalach, Czechy”

„Wioska Ślężan i cmentarzysko kurhanowe w Będkowicach sprzed około 1200 lat”

„Srebrną Drogą na Wielką Sowę”

Tajemnicza góra Ślęża

Pomóż w utrzymaniu naszego bloga :)

Postaw mi kawę na buycoffee.to