Biblioterapia jako forma pracy terapeutycznej z dziećmi



Termin „biblioterapia” pochodzi od wyrazów biblion - książka oraz therapeuo - „leczę” i określa on dział psychologii czytelnictwa, zakładający wykorzystanie książek i czasopism do regeneracji systemu nerwowego i psychiki człowieka oraz badanie możliwości profilaktycznego traktowania książki i czytelnictwa w zbiorowościach społecznych.

Biblioterapia jest częścią terapii pedagogicznej wykorzystującą materiały czytelnicze, które są rodzajem wsparcia dla osób chorych i zdrowych. Literatura pomaga oderwać się od rzeczywistości, uczy zrozumienia, pobudza do refleksji i rozwoju emocjonalnego. Czytanie wzbogaca wyobraźnię i słownictwo, kształtuje postawy, ale też inspiruje do kreatywności i jest formą rekreacji. 

 Proces biblioterapeutyczny dzieli się na etapy: diagnoza – rozpoznawanie problemów i przewidywanie skutków terapii, dobór odpowiedniej literatury, postępowanie terapeutyczno-wychowawcze, które ma na celu identyfikację odbiorcy z bohaterem literackim, refleksje nad tekstem i aktualną sytuacją wychowanka, odreagowanie i odnalezienie drogi wyjścia z problemu oraz zmianę swojego postępowania. Książka jako element procesu biblioterapeutycznego przysparza wiedzy, pomaga poznawać inne sposoby myślenia i działania, dostarcza wzorców, daje wsparcie, relaksuje i wyzwala dobry nastrój.



 Funkcje profilaktyczne biblioterapii

Oddziaływanie profilaktyczne, które osiągamy dzięki zastosowaniu biblioterapii polega na uczeniu się przez odbiorcę pozytywnych sposobów radzenia sobie w trudnych sytuacjach, które możemy obserwować na trzech płaszczyznach – w zachowaniu, wierzeniach i uczuciach. W związku z tym biblioterapia kształtuje postawy społecznie oczekiwane, a więc przeciwdziała zachowaniom negatywnym. Funkcje profilaktyczne są też realizowane poprzez zagospodarowanie wolnego czasu „wartościową treścią”. Mogą być one wykorzystywane do podjęcia pracy biblioterapeutycznej z uczniami, posiadającymi trudności w nauce, przystosowaniu się czy tez zagrożonymi wykluczeniem. 




Adresaci działań biblioterapeutycznych 


Uczestnikami biblioterapii mogą być dzieci, którzy potrzebują wsparcia i pomocy, z powodu różnego typu problemów. Irena Borecka wyróżnia następujące grupy dzieci i młodzieży, do których może być skierowane działanie biblioterapeutyczne: 
  • dzieci niepełnosprawne (pomoc w zaakceptowaniu siebie, niska samoocena, problem z zaaklimatyzowaniem się); 
  • dzieci przewlekle chore; 
  • dzieci o zaburzonym zachowaniu; 
  • dzieci bardzo zdolne (nie wytrzymujący presji nauczycieli, rodziców, rówieśników);
  • dzieci, które czują się skrzywdzone (w domu, w grupie rówieśniczej, w szkole);
  • dzieci, które czują się odrzucone; 
  • dzieci, które maja kłopoty z nauką; 
  • dzieci i młodzież zagrożona alkoholizmem lub narkomanią; 
  • dzieci i młodzież, która weszła w kolizję z prawem. 
Biblioterapia w wymienionych grupach dzieci i młodzieży może być prowadzona grupowo lub indywidualnie.



Dobór materiałów biblioterapeutycznych

Materiałami biblioterapeutycznymi mogą być zarówno książki, jak i inne alternatywne materiały czytelnicze: nuty, grafika, druki ulotne, karty do gry, filmy, fotografie, płyty gramofonowe, kasety magnetofonowe i magnetowidowe. 

Książki przeznaczone do działań biblioterapeuty można podzielić na kategorie:
  • materiały uspokajające: książki przygodowe, baśnie, fantasy,
  • materiały pobudzające: książki awanturniczo-przygodowe, wojenne, podróznicze, popularnonaukowe,
  • materiały refleksyjne: powieści obyczajowe, biograficzne, o wątku romansowym, psychologiczne i socjologiczne.
Czytelnicze materiały alternatywne to również: książki „łatwe w czytaniu”, książki-zabawki, książki drukowane dużą czcionką, książki drukowane pismem Braille’a, audiobooki, nagrania dźwiękowe, zabawki edukacyjne, gry dydaktyczne, filmy, programy komputerowe.

Wśród materiałów wykorzystywanych w biblioterapii mogą się też znaleźć słuchowiska, czyli nagrania, najczęściej radiowe, które łącza w sobie tekst literacki, efekty akustyczne oraz muzykę; są one dopracowane pod względem artystycznym, spełniają funkcje pedagogiczne, większość z nich może być z powodzeniem wykorzystana podczas zajęć biblioterapeutycznych.

Biblioterapia jest formą pracy z dziećmi, w której efekt terapeutyczny zostanie osiągnięty, gdy posłużymy się książką zrozumiałą dla dziecka, w której odnajdzie ono wzorce lub zidentyfikuje się z wybraną postacią oraz przeżyje dzięki książce silne wzburzenie emocjonalne. Dziecko osiąga w ten sposób oczyszczenie, czyli uwalnia się od napięcia i nabywa nowych sił życiowych. Uświadamia sobie swoje emocje, poznaje nowe sposoby działania i dowiaduje się, że inni odbierają świat podobnie.



Przykładowe tytuły dla dzieci z następującymi problemami:

  • dzieci dotknięte pesymizmem 
seria F. Simon o Koszmarnym Karolku, 
„Kacperiada” G. Kasdepke;

  • przedszkolaki bojące się szkoły 
„Przygody Mikołajka”, 
„Jestem super-Mateuszek” E. Lindo;

  • dzieci agresywne, bijące innych 
„Kubuś Puchatek” A.A. Milne, 
„Malutka Czarownica” O. Preusslera;

  • dzieci nie akceptujące swojego wyglądu 
„Wakacje z duchami” A. Bahdaja, 
„Ida sierpniowa” M. Musierowicz, 
„Fizia Pończoszanka” A. Lindgren;

  • dzieci, które musiały się przeprowadzić, wyrwane ze środowiska 
„Życie do góry nogami” J. Kaczmarskiego, 
„Zilla i ja” H. Dunmore;

  • dzieci z problemami zdrowotnymi 
książki o wyprawach Tomka A. Szklarskiego, 
przygody Pana Samochodzika Z. Nienackiego, 
seria o Koszmarnym Karolku, 
„Tam, gdzie spadają anioły” D. Terakowskiej dla starszych dzieci;

  • dzieci odtrącone przez rodziców, samotne 
„Rodzina Szkaradków i ja” N. Kółeczek, 
baśnie H. CH. Andersena, 
„Rasmus i włóczęga” A. Lindgren;

  • dzieci, które straciły bliską osobę 
„Pejzaż sentymentalny” K. Siesickiej, 
„Awantura o Basię” K. Makuszyńskiego, 
„Historia o mewie i kocie, który uczył ją latać” L. Sepulvedy, 
„Słoneczko” M. Buyno-Arctowej, 
„Bułeczka” J. Korczakowskiej;

  • dzieci, którym urodziło się rodzeństwo 
„Ja też chcę mieć rodzeństwo” A. Lindgren, 
„Nie będę jedynakiem” J. Jóźwiak; 

  • dzieci nieśmiałe 
„Przygody Tomka Sawyera” M. Twaina, 
„Winnetou” K. Maya, 
„Mały Książe” A. de Sant-Exupery’ego.

Dziecko często samo intuicyjnie wybiera książkę lub powraca do wcześniejszej lektury, ponieważ ma ona dla niego wartości terapeutyczne. W lekkich stanach depresyjnych zaleca się wracanie do lubianych książek czytanych w jak najmłodszym wieku.








Bibliografia
1. Borecka I. Biblioterapia. Teoria i praktyka. Poradnik. Warszawa 2001.
2. Borecka I. Biblioterapia w szkole podstawowej i gimnazjum. Materiały dydaktyczne dla nauczycieli i bibliotekarzy. Wałbrzych 2002.
3. Borecka I., Roter-Wontorowska S. Biblioterapia w edukacji dziecka niepełnosprawnego intelektualnie : materiały dydaktyczne dla nauczycieli i bibliotekarzy. Wałbrzych 2003.
4. Gajek G. Książka prostuje kręte ścieżki życia. Program biblioterapeutyczny dla uczniów klas V i VI szkoły podstawowej, „Biblioteka w Szkole” 2008, nr 4, s. 10-12.
5.Głąbiowski K. Świderski B. Więckowska H. Encyklopedia współczesnego bibliotekarstwa polskiego, Wrocław 1976, s. 81
6. Ippoldt L. Biblioterapia w związkach z innymi naukami, s. 2, (dostęp online 03.04.2022: https://rep.up.krakow.pl/xmlui/bitstream/handle/11716/5889/AF009--20--Biblioterapia-w-zwiazkach--Ippoldt.pdf?sequence=1&isAllowed=y)
7. Świerczyńska M. Biblioterapia. Szkolenie dla nauczycieli. „Biblioteka w Szkole” 2008, nr 12, s. 13-15.


Milena Gaudig


Komentarze

Aneta pisze…
o zgrozo przypomniały mi się moje studia:D, ile to było temu:)... nic nie przebiło jednak filozofii i logopedii. Od biblioterapii wolałam arteterapię:)Dziękuję za tą małą przekrojówkę
biblioterapia pisze…
Bardzo ciekawy wpis na temat biblioterapii :-)
optymisia pisze…
To niesamowite jak biblioterapia potrafi wpływać na ludzkie emocje, niezwykle pomocna i łagodna forma wspomagająca, a zarazem źródło edukacji dla wielu dzieciaków. Trochę się interesuję tematem, często piszę o dzieciach, metodach pracy z nimi, zapraszam serdecznie do mnie;) http://optymisia.blogspot.com/

Znajdź hotel, apartament lub dom do wynajęcia

 

Najlepsza wyszukiwarka tanich lotów

Popularne artykuły

„Wioska Ślężan i cmentarzysko kurhanowe w Będkowicach sprzed około 1200 lat”

Tajemnicza góra Ślęża

„Zima w Adršpašskich Skalach, Czechy”

„Srebrną Drogą na Wielką Sowę”

Szlakiem z Głuszycy Górnej do Czech...

„Adrszpaskie Skalne Miasto i Szmaragdowe Jeziorko, Czechy”

„Karkonosze: Szrenica, Źródło Łaby, "Labska Bouda", Łabski Wodospad, "Schronisko pod Łabskim Szczytem", Szklarska Poręba”

Pomóż w utrzymaniu naszego bloga :)

Postaw mi kawę na buycoffee.to