Termin „biblioterapia” pochodzi od wyrazów „biblion” - „książka” oraz „therapeuo” - „leczę” i określa on dział psychologii czytelnictwa, zakładający wykorzystanie książek i czasopism do regeneracji systemu nerwowego i psychiki człowieka oraz badanie możliwości profilaktycznego traktowania książki i czytelnictwa w zbiorowościach społecznych.
Biblioterapia jest częścią terapii pedagogicznej wykorzystującą materiały czytelnicze, które są rodzajem wsparcia dla osób chorych i zdrowych. Literatura pomaga oderwać się od rzeczywistości, uczy zrozumienia, pobudza do refleksji i rozwoju emocjonalnego. Czytanie wzbogaca wyobraźnię i słownictwo, kształtuje postawy, ale też inspiruje do kreatywności i jest formą rekreacji.
Proces biblioterapeutyczny dzieli się na etapy: diagnoza – rozpoznawanie problemów i przewidywanie skutków terapii, dobór odpowiedniej literatury, postępowanie terapeutyczno-wychowawcze, które ma na celu identyfikację odbiorcy z bohaterem literackim, refleksje nad tekstem i aktualną sytuacją wychowanka, odreagowanie i odnalezienie drogi wyjścia z problemu oraz zmianę swojego postępowania. Książka jako element procesu biblioterapeutycznego przysparza wiedzy, pomaga poznawać inne sposoby myślenia i działania, dostarcza wzorców, daje wsparcie, relaksuje i wyzwala dobry nastrój.
Funkcje profilaktyczne biblioterapii
Oddziaływanie profilaktyczne, które osiągamy dzięki zastosowaniu biblioterapii polega na uczeniu się przez odbiorcę pozytywnych sposobów radzenia sobie w trudnych sytuacjach, które możemy obserwować na trzech płaszczyznach – w zachowaniu, wierzeniach i uczuciach. W związku z tym biblioterapia kształtuje postawy społecznie oczekiwane, a więc przeciwdziała zachowaniom negatywnym. Funkcje profilaktyczne są też realizowane poprzez zagospodarowanie wolnego czasu „wartościową treścią”. Mogą być one wykorzystywane do podjęcia pracy biblioterapeutycznej z uczniami, posiadającymi trudności w nauce, przystosowaniu się czy tez zagrożonymi wykluczeniem.
Adresaci działań biblioterapeutycznych
Uczestnikami biblioterapii mogą być dzieci, którzy potrzebują wsparcia i pomocy, z powodu różnego typu problemów. Irena Borecka wyróżnia następujące grupy dzieci i młodzieży, do których może być skierowane działanie biblioterapeutyczne:
- dzieci niepełnosprawne (pomoc w zaakceptowaniu siebie, niska samoocena, problem z zaaklimatyzowaniem się);
- dzieci przewlekle chore;
- dzieci o zaburzonym zachowaniu;
- dzieci bardzo zdolne (nie wytrzymujący presji nauczycieli, rodziców, rówieśników);
- dzieci, które czują się skrzywdzone (w domu, w grupie rówieśniczej, w szkole);
- dzieci, które czują się odrzucone;
- dzieci, które maja kłopoty z nauką;
- dzieci i młodzież zagrożona alkoholizmem lub narkomanią;
- dzieci i młodzież, która weszła w kolizję z prawem.
Biblioterapia w wymienionych grupach dzieci i młodzieży może być prowadzona grupowo lub indywidualnie.
Dobór materiałów biblioterapeutycznych
Dobór materiałów biblioterapeutycznych
Materiałami biblioterapeutycznymi mogą być zarówno książki, jak i inne alternatywne materiały czytelnicze: nuty, grafika, druki ulotne, karty do gry, filmy, fotografie, płyty gramofonowe, kasety magnetofonowe i magnetowidowe.
Książki przeznaczone do działań biblioterapeuty można podzielić na kategorie:
- materiały uspokajające: książki przygodowe, baśnie, fantasy,
- materiały pobudzające: książki awanturniczo-przygodowe, wojenne, podróznicze, popularnonaukowe,
- materiały refleksyjne: powieści obyczajowe, biograficzne, o wątku romansowym, psychologiczne i socjologiczne.
Czytelnicze materiały alternatywne to również: książki „łatwe w czytaniu”, książki-zabawki, książki drukowane dużą czcionką, książki drukowane pismem Braille’a, audiobooki, nagrania dźwiękowe, zabawki edukacyjne, gry dydaktyczne, filmy, programy komputerowe.
Wśród materiałów wykorzystywanych w biblioterapii mogą się też znaleźć słuchowiska, czyli nagrania, najczęściej radiowe, które łącza w sobie tekst literacki, efekty akustyczne oraz muzykę; są one dopracowane pod względem artystycznym, spełniają funkcje pedagogiczne, większość z nich może być z powodzeniem wykorzystana podczas zajęć biblioterapeutycznych.
Biblioterapia jest formą pracy z dziećmi, w której efekt terapeutyczny zostanie osiągnięty, gdy posłużymy się książką zrozumiałą dla dziecka, w której odnajdzie ono wzorce lub zidentyfikuje się z wybraną postacią oraz przeżyje dzięki książce silne wzburzenie emocjonalne. Dziecko osiąga w ten sposób oczyszczenie, czyli uwalnia się od napięcia i nabywa nowych sił życiowych. Uświadamia sobie swoje emocje, poznaje nowe sposoby działania i dowiaduje się, że inni odbierają świat podobnie.
seria F. Simon o Koszmarnym Karolku,
„Kacperiada” G. Kasdepke;
- przedszkolaki bojące się szkoły
„Przygody Mikołajka”,
„Jestem super-Mateuszek” E. Lindo;
- dzieci agresywne, bijące innych
„Kubuś Puchatek” A.A. Milne,
„Malutka Czarownica” O. Preusslera;
- dzieci nie akceptujące swojego wyglądu
„Wakacje z duchami” A. Bahdaja,
„Ida sierpniowa” M. Musierowicz,
„Fizia Pończoszanka” A. Lindgren;
- dzieci, które musiały się przeprowadzić, wyrwane ze środowiska
„Życie do góry nogami” J. Kaczmarskiego,
„Zilla i ja” H. Dunmore;
- dzieci z problemami zdrowotnymi
książki o wyprawach Tomka A. Szklarskiego,
przygody Pana Samochodzika Z. Nienackiego,
seria o Koszmarnym Karolku,
„Tam, gdzie spadają anioły” D. Terakowskiej dla starszych dzieci;
- dzieci odtrącone przez rodziców, samotne
„Rodzina Szkaradków i ja” N. Kółeczek,
baśnie H. CH. Andersena,
„Rasmus i włóczęga” A. Lindgren;
- dzieci, które straciły bliską osobę
„Pejzaż sentymentalny” K. Siesickiej,
„Awantura o Basię” K. Makuszyńskiego,
„Historia o mewie i kocie, który uczył ją latać” L. Sepulvedy,
„Słoneczko” M. Buyno-Arctowej,
„Bułeczka” J. Korczakowskiej;
- dzieci, którym urodziło się rodzeństwo
„Ja też chcę mieć rodzeństwo” A. Lindgren,
„Nie będę jedynakiem” J. Jóźwiak;
- dzieci nieśmiałe
„Przygody Tomka Sawyera” M. Twaina,
„Winnetou” K. Maya,
„Mały Książe” A. de Sant-Exupery’ego.
Dziecko często samo intuicyjnie wybiera książkę lub powraca do wcześniejszej lektury, ponieważ ma ona dla niego wartości terapeutyczne. W lekkich stanach depresyjnych zaleca się wracanie do lubianych książek czytanych w jak najmłodszym wieku.
Bibliografia
1. Borecka I. Biblioterapia. Teoria i praktyka. Poradnik. Warszawa 2001.
2. Borecka I. Biblioterapia w szkole podstawowej i gimnazjum. Materiały dydaktyczne dla nauczycieli i bibliotekarzy. Wałbrzych 2002.
3. Borecka I., Roter-Wontorowska S. Biblioterapia w edukacji dziecka niepełnosprawnego intelektualnie : materiały dydaktyczne dla nauczycieli i bibliotekarzy. Wałbrzych 2003.
4. Gajek G. Książka prostuje kręte ścieżki życia. Program biblioterapeutyczny dla uczniów klas V i VI szkoły podstawowej, „Biblioteka w Szkole” 2008, nr 4, s. 10-12.
5.Głąbiowski K. Świderski B. Więckowska H. Encyklopedia współczesnego bibliotekarstwa polskiego, Wrocław 1976, s. 81
6. Ippoldt L. Biblioterapia w związkach z innymi naukami, s. 2, (dostęp online 03.04.2022: https://rep.up.krakow.pl/xmlui/bitstream/handle/11716/5889/AF009--20--Biblioterapia-w-zwiazkach--Ippoldt.pdf?sequence=1&isAllowed=y)
7. Świerczyńska M. Biblioterapia. Szkolenie dla nauczycieli. „Biblioteka w Szkole” 2008, nr 12, s. 13-15.
Milena Gaudig
Komentarze